تعلیم و تربیت اقتصادی

این وبگاه ترویجی و برای نشر الگوی اسلامی ایرانی فرهنگ سازی و تعلیم و تربیت اقتصادی ایجاد شده است.

تعلیم و تربیت اقتصادی

این وبگاه ترویجی و برای نشر الگوی اسلامی ایرانی فرهنگ سازی و تعلیم و تربیت اقتصادی ایجاد شده است.

تعلیم و تربیت اقتصادی

مقدمه
تعلیم و تربیت همواره فرهنگ‌ساز بوده و بر بینش‌ها، نگرش‌ها و رفتارهای انسان‌ها تاثیرگذاشته است. توجه به تعلیم و تربیت اقتصادی نیز فرهنگ اقتصادی و رفتارهای اقتصادی فردی و اجتماعی را اصلاح کرده و سامان خواهد بخشید، امری که تاکنون در کشور ما بدان بی توجهی شده است در حالیکه بسیاری از کشورهای پیشرفته مبتنی بر نظرگاه‌های اقتصادی و تربیتی خود برای آن الگویی طراحی نموده و با ابزارهای مختلف در صدد ترویج آن هستند و البته در تمدن ایرانی اسلامی هم شواهد بسیاری می‌توان یافت که دلالت بر جریان عمیقی در تعلیم و تربیت اقتصادی دارد.

نویسندگان

۱۵ مطلب در آبان ۱۳۹۱ ثبت شده است

۲۹
آبان
حدود مردادماه بود که مصاحبه‌ای با پایگاه اینترنتی روزنامه ایران(شبکه ایران) در موضوع اقتصاد مقاومتی داشتم و سعی کردم در حد فهم خودم برخی نکات را در این زمینه برای مخاطب عام مطرح کنم. در ادامه مطالب منعکس شده در این روزنامه آمده است.

روزنامه ایران: دکتر مهدی طغیانی عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در گفت‌وگو با ایران به مبحث اقتصاد مقاومتی اشاره و خاطرنشان کرد: مقام معظم‌رهبری بارها به موضوعات عدالت و پیشرفت در راستای الگوی ایرانی- اسلامی تأکید کردند و خطاب به دولتمردان یادآور شدند با توجه به الگوی اسلامی- ایرانی برنامه‌ها و چشم‌اندازها ترسیم شود. حال که پیشرفت به یکی از آرمان‌ها تبدیل شده است باید اقتصاد مقاومتی نیز اجرایی شود تا بتوان در مقابل موانع ایستادگی کرد و به دشمنان اجازه ضربه زدن را نداد. وی با بیان این‌که اقتصاد مقاومتی سبب می‌شود که از موانع داخلی و خارجی عبور کنیم، متذکر شد: اقتصاد مقاومتی در شرایطی محقق می‌شود که در یک الگوی خاص همچون الگوی اسلامی- ایرانی دیده شود. همچنین از دیگر مواردی که باید در کنار آن دید، بحث الگوی صحیح مصرف است. وی افزود: اقتصادی که می‌خواهد در برابر ضربه‌ها مقاومت کند باید بهینه باشد به‌گونه‌ای که تجمل‌گرایی و اسراف در آن نباشد در چنین شرایطی از میزان ضربه‌پذیری آن کاسته خواهد شد.
  • مهدی طغیانی
۲۸
آبان
اواخر سال گذشته برای نگارش مقاله ای در مورد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برای همایشی با همین عنوان دعوت شدم. این همایش از طرف مرکز الگو در دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق علیه السلام برگزار می‌شد. موضوع مقاله را مهم ترین چیزی که به نظرم همیشه در برنامه ریزی توسعه در ایران مشکل ساز بوده است قرار دادم یعنی گفتمان سازی در میان عوامل سیاست گذار و برنامه ریز و حتی مجری و در نهایت عامه مردم در مورد مبانی آن برنامه که قرار است اسلامی ایرانی باشد. به عبارت دیگر همواره در برنامه ریزی های توسعه در کشور ما این مشکل وجود داشته و دارد که عوامل یاد شده تلقی درستی از نظام اسلامی و چگونگی ریزش آرمانهای آن از بالا به پایین در برنامه‌ریزی و اجرا ندارند! مثلا اصل ولایت فقیه کجاها و چگونه قرار است خود را در برنامه ریزی و سیاست گذاری نشان دهد و قس علی هذا. در هر حال پیشنهاد یک الگوی فرهنگ‌سازی برای رفع این مشکل داشتم که مبتنی بر رهیافت‌های کنونی تعلیم و تربیت اقتصادی در دنیا یعنی تعریف مجموعه‌ای از استانداردهای محتوایی بود.

گزارشی از جلسه ارائه آن مقاله و برخی نکات مطرح شده در ادامه مطلب آمده است.
  • مهدی طغیانی
۲۶
آبان

از جمله مباحثی که در برنامه‌های تعلیم و تربیت اقتصادی بدان توجه می‌شود موضوع تقسیم کار و تخصص به عنوان مبنای مبادلات و تعاملات اقتصادی میان انسان‌هاست. جالب توجه است که در پیشینة تمدنی ما و در میان کتاب‌های بزرگانی چون فارابی، ابن سینا، ابن مسکویه و ... مطالب عمیقی از این دست وجود داشته و در تربیت اقتصادی جامعه تأثیرگذار بوده است. نمونه‌ای از این موارد مطالبی است که در کتاب آراء اهل مدینه فاضلة فارابی در مورد اصل تفاوت به عنوان مبنای تقسیم کار آمده است و به چگونگی و نحوه آن در اجتماعات انسانی می‌پردازد.

«و هر یک از آدمیان بر سرشت و طبیعتی آفریده شده‌اند که هم در قوام وجودی و هم در نیل و وصول به برترین کمالات خود، محتاج به اموری بسیار‌اند که هر یک به تنهایی نتوانند متکفل انجام همة آن امور باشند و بلکه در انجام آن احتیاج به گروهی بود که هر یک متکفل انجام امری از مایحتاج آن بود»

«و همانطور که اعضا تن از لحاظ فطرت و قوت‌های طبیعی متفاضل و مختلف‌اند و در بین آنها یک عضو بود که رئیس اول همة اعضاء تن بود که قلب است و اعضایی بود که مراتب آنها نزدیک بدان رئیس بود و در هر یک قوتی طبیعی نهاده شده که بواسطة آن کار و فعل خود را بر وفق خواست و غرض بالطبع رئیس انجام می‌دهد...همین طور است حال مدینه که اجزاء متشکله آن از جهت فطرت مختلف و متفاضل الهیأت باشند...جز اینکه اعضاء بدن هم خود طبیعی است و هم هیأت حاصلة برای آنها عبرت است از قوت‌های طبیعی ولی اجزاء مدینه گر چه طبیعی بوند ولکن هیأت و ملکاتی که بواسطة آنها افراد کارهای مدنی را انجام می‌دهند طبیعی نیست و بلکه ارادی است»

نکات دیگری که می‌توان از این عبارت ‌ها برداشت کرد عبارتند از:

  • طرح بحث تقسیم کار و تخصص، با تشبیه جامعه به بدن انسان
  • تقسیم کار و تعیین جایگاه و وظایف افراد در اجتماع ‌انسانی بصورت ذاتی و اکتسابی(از طریق تفاوت‌های طبیعی استعدادها و نیز وجود همت ‌و اراده‌های متفاوت در یادگیری فنون و حرفه‌ها و...)
  • اشاره به روابط رئیس و مرئوسی و خادم و مخدومی در اجتماعات انسانی
  • تأثیر استعدادها و لیاقت‌ها و نیز اراده‌ها و عزم‌ها در پذیرش نقش‌های اجتماعی
  • و...

عکس‌هایی که از این دانشمند ایرانی منتشر شده است هم در نوع خود جالب توجه است. مانندعکس تمبر چاپ ایران و شوروی سابق و نیز عکس هایی که روی اسکناس‌های جمهوری قزاقستان از فارابی درج شده است 

  • مهدی طغیانی
۲۱
آبان

بسیار شنیده و می‌شنویم که در حدیث آمده است:«کونوا دعاه للناس بغیر السنتکم» یعنی دعوت کنندة مردم به حق و خیر باشید به غیر از زبانتان یعنی با عمل. آیا در تربیت اقتصادی هم می‌شود اینگونه بود؟

مدتی قبل سندی مربوط به 109 سال پیش(حدود نهضت مشروطه) منتشر شد که جمعی از علمای مشهور اصفهان به همراه حاکم وقت شهر برای حمایت از تولیدات ملی بیانیه‌ای منتشر کرده و به مردم اعلام کرده بودند که از آن پس بر میتی که پارچه کفنش خارجی باشد نماز نمی‌خوانند و... امثال اینگونه اقدامات از جانب افرادی که بر مردم تأثیرگذارند از جمله مسئولین به شدت می‌تواند مؤثر واقع گردد. البته نباید از کوچکترین عمل اقتصادی والدین که برای فرزندان الگو خواهد بود نیز در این زمینه غافل بود.

متن این بیانیه و عکس‌العمل جالب توجه سفیر وقت انگلیس در ادامه آمده است. ضمنا مراحل جهاد اقتصادی آقا نور الله اصفهانی که از مؤثرترین بانیان مشروطه و چنین حرکت‌هایی در اصفهان است بصورت بروشوری تنظیم شده و قابل دانلود است.

دانلود بروشور

  • مهدی طغیانی
۱۹
آبان

یکی از پایان نامه هایی که به موضوع رابطه اقتصاد و تعلیم و تربیت می پردازد توسط آقای احمد حدادیان در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز نگارش یافته و دفاع شده است. وی در این پایان‌نامه کارشناسی ارشد با موضوع«ب‍ررس‍ی‌ رواب‍ط م‍ت‍ق‍اب‍ل‌ اق‍ت‍ص‍اد و ت‍ع‍ل‍ی‍م‌ و ت‍رب‍ی‍ت» به ب‍ررس‍ی‌ رواب‍ط م‍ت‍ق‍اب‍ل‌ ب‍ی‍ن‌ اق‍ت‍ص‍اد و ت‍ع‍ل‍ی‍م‌ و ت‍رب‍ی‍ت‌ با روش‌ پ‍ژوه‍ش‌ ن‍ظری‌ (ت‍وص‍ی‍ف‍ی‌) پرداخته و ضمن ب‍ررس‍ی‌ آم‍وزش‌ و پ‍رورش‌ ژاپ‍ن‌ و ن‍ق‍ش‌ آن‌ در ت‍وس‍ع‍ه‌ اق‍ت‍ص‍ادی‌ و م‍طرح‌ ک‍ردن‌ ت‍ح‍ق‍ی‍ق‍ات‌ ص‍ورت‌ گ‍رف‍ت‍ه‌ در ای‍ران‌ و خ‍ارج‌ از ای‍ران‌ ای‍ن‌ ن‍ت‍ی‍ج‍ه‌ را ب‍ی‍ان‌ م‍ی‌ک‍ن‍د ک‍ه‌ آم‍وزش‌ و پ‍رورش‌ ب‍ا اق‍ت‍ص‍اد رواب‍ط پ‍ی‍چ‍ی‍ده‌ای‌ دارن‍د؛ آم‍وزش‌ و پ‍رورش‌ ج‍وان‍ان‌ از یک سو ن‍وع‍ی‌ س‍رم‍ای‍ه‌گ‍ذاری‌ م‍ل‍ی‌ م‍ی‌ب‍اش‍د که در ادبیات اقتصادی س‍رم‍ای‍ه‌ ان‍س‍ان‍ی‌ خ‍وان‍ده‌ م‍ی‌ش‍ود و ب‍اع‍ث‌ پ‍ی‍ش‍رف‍ت‌ اق‍ت‍ص‍اد م‍ی‌گ‍ردد، و از س‍ویی‌ دیگر اق‍ت‍ص‍ادی‌ پ‍ی‍ش‍رف‍ت‍ه‌ ن‍ی‍ز ب‍ا ت‍ج‍ه‍ی‍زات‌ و ت‍ک‍ن‍ول‍وژی‌ م‍درن‌ در ش‍ک‍وف‍ای‍ی‌ ت‍ع‍ل‍ی‍م‌ و ت‍رب‍ی‍ت‌ م‍وث‍ر اس‍ت.

payan

  • مهدی طغیانی
۱۲
آبان

یکی از موضوعاتی که می‌توان در تعلیم و تربیت اقتصادی به عنوان موضع تحقیق پایان نامه یا مقاله بدان پرداخت، بررسی محتوای کتاب‌های درسی با مفاهیم و ارزش‌های مورد نظر سند چشم‌انداز بیست ساله است به عبارت دیگر قرار است بخشی از تربیت نسل آینده بصورت رسمی از طریق آموزه‌های کتاب های درسی باشد با این حال چه میزان از این مفاهیم در کتابهای فعلی وجود دارد؟

مشابه این تحقیق بصورت پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی با عنوان«بررسی تطبیقی محتوای کتب درسی مقطع ابتدایی با آرمانها و ارزشهای حاکم بر سند چشم‌انداز بلندمدت توسعه جمهوری اسلامی ایران در بعد فرهنگی» در دانشگاه الزهرا دفاع شده است. 

چکیده و خلاصه این پایان نامه در لینک دانلود قابل استفاده است.

دانلود

  • مهدی طغیانی
۱۲
آبان
اگر خیال سرمایه‌گذاری در بورس داشته باشید یا برای یادگیری مفاهیم مرتبط با بازار سرمایه و بورس به جستجوی اینترنت بپردازید با انبوهی از مطالب مواجه خواهید شد با این حال آنچه لازم است منابعی است که شما را با مفاهیم اولیه آشنا کند. این مفاهیم که از برخی مباحث پایه‌ای آغاز شده و تا مطالب کاربردی‌تر ادامه می‌یابد شما را نسبت به بازار بورس آگاه‌ترر خواهد ساخت.

در ادامه دو جزوه قابل دانلود آمده است که هر یک مجموعه ای از این محتوای مورد نیاز را فراهم می‌سازد.
دانلود جزوه اول
دانلود جزوه دوم
  • مهدی طغیانی
۱۲
آبان
در سالهای اخیر رفته رفته کتابهایی که به آموزش برخی از مفاهیم اقتصادی می پردازند بصورت تالیفی یا ترجمه ای به زبان فارسی در حال افزایش هستند. یکی از این کتابها که بصورت ترجمه می‌باشد کتاب «آموزش مفاهیم سرمایه‌گذاری برای نوجوانان» است. این کتاب مشتمل بر 11 فصل است که عبارتند از: شما پولتان را کجا نگهداری می‌کنید، به محیط سرمایه‌گذاری خوش آمدید، شما جزو کدام یک از انواع سرمایه‌گذار‌ها هستید، مهم‌ترین اطلاعات مربوط به حساب‌های پس‌انداز بانک‌ها، درباره اوراق مشارکت، سهام بازار بزرگ مالی، پشت صحنه چه کسانی در مورد بهای سهام تصمیم می‌گیرند؟ کسب درآمد در بازار سهام، آشنایی با اصلاحات مالی، خرید و فروش سهام و تمرین کسب سود و درآمد از طریق سرمایه‌گذاری.

«آموزش مفاهیم سرمایه‌گذاری برای نوجوانان» در 110 صفحه با تیراژ 2000 نسخه توسط انتشارات نگاه دانش منتشر شده و با استفاده از سامانه فروشگاه اینترنتی انتشارات بورس به آدرس زیر قابل خریداری بصورت اینترنتی است.
http://www.bourseshop.ir/index.aspx?siteid=1&pageid=152&proid=195
  • مهدی طغیانی
۱۲
آبان

یکی از منابع پژوهشی در زمینه تعلیم و تربیت اقتصادی، کارهایی است که به طراحی یا ارزیابی مفاهیم اقتصادی در مدارس پرداخته‌اند. برای مثال مقاله ای در فصلنامه تخصصی تعاون به چاپ رسیده است که به بحث طراحی برنامه درسی مبتنی بر پرورش روحیه تعاون در دوره متوسطه می‌پردازد.

این مقاله توسط آقایان شورش رحمانی، دکتر مجید علی عسکری و دکتر یحیی قائدی به رشته تحریر درآمده و در فصلنامه تعاون تابستان 1379 به چاپ رسیده است. رویکرد ن.یسندگان و تخصص آنها برنامه ریزی درسی بوده است و لذا بعضا مفاهیم مورد استفاده از نظرگاه‌های اقتصادی فاصله دارد  با این حال تلاش شده است تا با نظرخواهی از نخبگان در اعتباربخشی کار این خلا برطرف گردد.

چکیده این مقاله در ادامه مطلب می‌آید. ضمنا از لینک زیر نیز می‌توان اصل مقاله را دانلود نمود.

دانلود اصل مقاله

  • مهدی طغیانی
۱۲
آبان

حسن حیدری در پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود با عنوان «تربیت اقتصادی از دیدگاه اسلام»  به راهنمایی دکتر گل بابا سعیدی به بحث در مورد رابطه تربیت و اقتصاد از دیدگاه اسلام پرداخته و با بیان اینکه در کارهای تحقیقاتی و پژوهشی کمتر به بعد تربیتی اقتصاد توجه شده در صورتی که دانستن و شناختن چنین دیدگاهی و به کار بستن آن در امر تعلیم و تربیت آثار بسیار زیادی دارد و می‌تواند پاسخگوی بسیاری از مسائل و مشکلات تربیتی باشد؛ در جستجوی پاسخ این سؤالات اساسی است که نظام تربیتی اسلام چه اصولی را در تربیت اقتصادی مد نظر قرار می‌دهد و این دیدگاه در باب تربیت اقتصادی چه ثمراتی برای تعلیم و تربیت به همراه دارد. اینگونه نتیجه می‌گیرد که نظام تربیتی اقتصادی اسلام با دخالت دادن اعتقادات و معنویت و اخلاق در روابط اجتماعی و اقتصادی، به اقتصاد به‌عنوان یک امر الهی و معنوی نگریسته است تا در پرتو آن افراد برای ایجاد نظام اقتصادی متوازن و مبتنی بر اصل عدالت اجتماعی مهیا شوند. نویسنده در این پایان‌نامه بیشتر تلاش نموده از دستورات اقتصادی اسلام ثمرات تعلیم و تربیتی آنرا استفاده نماید و در جنبه استخراج اصول تربیت اقتصادی به همین حد اکتفا نموده است.

این پایان نامه در سال 1380 و در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی دفاع شده است.

  • مهدی طغیانی