مقاله: طراحی برنامه درسی تعاون
پژوهش حاضر در سال 1388 با هدف طراحی برنامه درسی مبتنی بر پرورش روحیه تعاون در دوره متوسطه صورت گرفته است. اهداف کلی برنامه درسی در این پژوهش بر اساس مطالعه مبانی نظری و تحقیقات انجام گرفته تدوین و پس از عبور از دو صافی فلسفه تعلیم و تربیت و روان شناسی یادگیری، به اهداف آموزشی تبدیل شده است. با توجه به این اهداف، رئوس محتوای برنامه درسی، راهبردهای یاددهی - یادگیری و ارزشیابی برنامه درسی مبتنی بر پرورش روحیه تعاون مشخص گردید. روش پژوهش دارای ابعاد نظری و توصیفی - پیمایشی است. به این منظور در بعد نظری، منابع و متون تخصصی در حوزه های تعاون و تعلیم و تربیت (به ویژه برنامه درسی) و همچنین با استفاده از پژوهشها و تحقیقات انجام شده، عناصر اساسی برای برنامه درسی مبتنی بر پرورش روحیه تعاون در دوره متوسطه استخراج شد. در مرحله اول برای دستیابی به چارچوب مورد نظر، مبانی نظری برنامه درسی مبتنی بر پرورش روحیه تعاون مورد مطالعه قرار گرفت. در بعد توصیفی – پیمایشی نیز پس از دستیابی به برنامه مطلوب، از نظر متخصصان برنامه درسی و کارشناسان آموزش وزارت تعاون برای اعتبارسنجی استفاده شد. به این منظور پرسشنامه ای فراهم آمد و در اختیار 20 نفر از متخصصان برنامه ریزی درسی و کارشناسان آموزش تعاون قرار گرفت. یافته های تحقیق نشان داد که اکثر متخصصان، اهداف آموزشی پیشنهادی، رئوس محتوا، راهبردهای یاددهی – یادگیری و روشهای ارزشیابی این پژوهش را نسبتا مطلوب ارزیابی کرده اند
- ۹۱/۰۸/۱۲