تعلیم و تربیت اقتصادی

این وبگاه ترویجی و برای نشر الگوی اسلامی ایرانی فرهنگ سازی و تعلیم و تربیت اقتصادی ایجاد شده است.

تعلیم و تربیت اقتصادی

این وبگاه ترویجی و برای نشر الگوی اسلامی ایرانی فرهنگ سازی و تعلیم و تربیت اقتصادی ایجاد شده است.

تعلیم و تربیت اقتصادی

مقدمه
تعلیم و تربیت همواره فرهنگ‌ساز بوده و بر بینش‌ها، نگرش‌ها و رفتارهای انسان‌ها تاثیرگذاشته است. توجه به تعلیم و تربیت اقتصادی نیز فرهنگ اقتصادی و رفتارهای اقتصادی فردی و اجتماعی را اصلاح کرده و سامان خواهد بخشید، امری که تاکنون در کشور ما بدان بی توجهی شده است در حالیکه بسیاری از کشورهای پیشرفته مبتنی بر نظرگاه‌های اقتصادی و تربیتی خود برای آن الگویی طراحی نموده و با ابزارهای مختلف در صدد ترویج آن هستند و البته در تمدن ایرانی اسلامی هم شواهد بسیاری می‌توان یافت که دلالت بر جریان عمیقی در تعلیم و تربیت اقتصادی دارد.

نویسندگان

طرح طوبی(گروه‌های علمی اقتصاد مقاومتی)

پنجشنبه, ۱۹ آذر ۱۳۹۴، ۰۸:۱۷ ب.ظ

مقدمه

«اقتصاد مقاومتى فقط جنبه‌ى نفى نیست؛ اینجور نیست که اقتصاد مقاومتى معنایش حصار کشیدن دور خود و فقط انجام یک کارهاى تدافعى باشد؛ نه، اقتصاد مقاومتى یعنى آن اقتصادى که به یک ملت امکان میدهد و اجازه میدهد که حتّى در شرائط فشار هم رشد و شکوفائى خودشان را داشته باشند. این یک فکر است، یک مطالبه‌ى عمومى است. شما دانشجو هستید، استاد هستید، اقتصاددان هستید؛ بسیار خوب، با زبان دانشگاهى، همین ایده‌ى اقتصاد مقاومتى را تبیین کنید؛ حدودش را مشخص کنید؛ یعنى آناقتصادى که در شرائط فشار، در شرائط تحریم، در شرائط دشمنى‌ها و خصومتهاى شدید میتواند تضمین کننده‌ى رشد و شکوفائى یک کشور باشد»

(بیانات مقام معظم رهبری در دیدار دانشجویان ۱۳۹۱/۰۵/۱۶)

اقتصاد مقاومتی، چارچوب تحلیلی نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی و بستر مناسبی برای طراحی سیاست‌گذاری‌های اقتصادی در ابعاد ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی است. اما آنچه در ادبیات اقتصادی متداول وجود ندارد، پیش‌بینی رشد و پیشرفت چنین اقتصادی با قید وجود دشمنی و موانع عدیده داخلی و خارجی است. وجود این شرایط در اقتصاد ایران سبب شده است که مقام معظم رهبری با طرح ایده اقتصاد مقاومتی و تعریف ابتدایی آن جامعه دانشگاهی را به یاری بطلبند تا ابعاد و جوانب این موضوع تبیین شده و وارد سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های اقتصادی کشور گردد.

 

ضرورت اجرای طرح

-          لزوم جهت دهی به مطالعات و فعالیت‌های علمی دانشجویان در زمینه اقتصاد مقاومتی.

-          ضرورت جهت دهی به پایان نامه های دانشجویی.

-           اهمیت بومی سازی علم اقتصاد با توجه به اقتضائات حال حاضر اقتصاد ایران.

وضعیت خاص نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران از حیث لزوم حرکت و پیشرفت علیرغم وجود موانع مختلف داخلی و خارجی و وظیفه نخبگان علمی در این زمینه

اهداف

-          ایجاد گروه های پژوهشی در زمینه اقتصاد مقاومتی.

-          هدفمندی مطالعات علمی دانشجویان در زمینه مسائل واقعی کشور

-          ارتقاء سطح علمی دانشجویان

-          طی گام‌های اولیه برای حل مسائل کشو در حوزه اقتصاد

مخاطبین طرح

-          مخاطبین این طرح کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم اداری و اقتصاد میباشند که با توجه به رشته به عضویت هریک از این گروه های پژوهشی در می آیند.

-          اساتید گروه اقتصاد نیز با توجه به تخصص و گرایش خود مدیریت هریک از این گروه ها را بصورت داوطلبانه بر عهده خواهند گرفت.

نحوه اجرای طرح

در این طرح دانشجویان ضمن حضور در برنامه‌ای بصورت تعاملی و دو طرفه اولاً از خدماتی مفید برای ارتقاء علمی و پژوهشی خود استفاده می‌کنند و از طرف دیگر در زمینه موضوعات تخصصی مطرح در اقتصاد مقاومتی ضمن انجام مطالعاتی عمیق و هدفمند تحت نظر اساتید گروه آموزشی مربوطه به مسائل مطرح در حوزه معین شده خواهند پرداخت.

برخی از کارگاه‌هایی که برای ارتقاء دانشجویان عضو گروه‌ها پیش‌بینی شده عبارتند از:

-          کارگاه مهارت‌های تحصیلی اعم از مطالعه، تندخوانی، تمرکز و حافظه

-        کارگاه مهارت‌های پژوهش مانند روش‌های جستجو در اینترنت، روش‌های تحقیق کیفی و آمیخته، مقاله نویسی، فیش‌برداری، استفاده از بانک‌های اطلاعاتی و کتابخانه دیجیتال و...

-          و...

در گروه‌های پژوهشی متناسب با موضوع دانشجویان با سیری مطالعاتی از کتاب‌ها و مقالات تحت نظر استاد مربوطه آغاز نموده و هر ماه مطلبی جدید ردیافت می‌کنند. ضمنا در خلال این دوره نشست‌ها و بازدیدهایی موضوعی برگزار شده و دانشجویان با مطالب تخصصی در هر حوزه آشناتر می‌شوند. به مرور ضمن آشنایی بیشتر با موضوعات، وبلاگ‌هایی برای انتشار مطالب تولیدی ایجاد شده و فعال می‌گردند و همزمان دانشجویان روی مقاله‌ای در سطح علمی پژوهشی در مورد مسائل آن حوزه تخصصی نیز تمرکز می‌نمایند. در پایان مقالات هر یک از اعضا برای تدوین در قالب یک کتاب و نیز عرضه در جشنواره دانشجویی تکمیل می‌گردد.

عناوین گروه‌های علمی

-          اقتصاد مردمی(بخش سوم اقتصاد، تعاون، بازار)          استاد: دکتر گوگردچیان

-          اقتصاد نهادی                                                       استاد: دکتر امیری

-          اقتصاد دانش‌بنیان                                                 استاد: دکتر حیدری

-          فرهنگ‌سازی و سبک‌زندگی اقتصادی                       استاد: دکتر طغیانی

-          اقتصاد تحریم                                                       استاد: آقای درخشان

-          اقتصاد مقاومتی حوزه سیاسی                              استاد: دکتر روحانی

-          اقتصاد مقامتی حوزه مدیریت                                 استاد: دکتر کاظمی

محصولات

-          تولید لااقل یک مقاله در سطح علمی پژوهشی توسط اعضای شرکت کننده در طرح

-          ارائه مقالات علمی در جشنواره دانشجویی اقتصاد مقاومتی اردیبهشت ماه

-          برگزاری حداقل یک نشست توسط هر گروه علمی

-          پیشنهاد یک برنامه مطالعاتی با سیر مشخص برای هر موضوع

-          ایجاد یک سایت برای طرح موضوعات علمی در فضای اینترنت و به روزرسانی هفتگی آن توسط اعضا

زمان بندی(تاریخ‌های مهم)

-          اعلام طرح و ثبت نام اولیه در مهرماه

-          برگزاری اولین جلسات ماهانه در آبانماه

-          برگزاری کارگاه مقاله نویسی علمی در آبانماه

-          برگزاری کارگاه‌های مهارت تحصیلی در آذرماه

-          برگزاری کارگاه‌های مهارت پژوهش در بهمن‌ماه

-          برگزاری نشست‌های موضوعی در آذر، بهمن92 و اردیبشت93

-          برگزاری جشنواره دانشجویی اقتصاد مقاومتی در اردیبهشت ماه93

  • مهدی طغیانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی