تعلیم و تربیت اقتصادی

این وبگاه ترویجی و برای نشر الگوی اسلامی ایرانی فرهنگ سازی و تعلیم و تربیت اقتصادی ایجاد شده است.

تعلیم و تربیت اقتصادی

این وبگاه ترویجی و برای نشر الگوی اسلامی ایرانی فرهنگ سازی و تعلیم و تربیت اقتصادی ایجاد شده است.

تعلیم و تربیت اقتصادی

مقدمه
تعلیم و تربیت همواره فرهنگ‌ساز بوده و بر بینش‌ها، نگرش‌ها و رفتارهای انسان‌ها تاثیرگذاشته است. توجه به تعلیم و تربیت اقتصادی نیز فرهنگ اقتصادی و رفتارهای اقتصادی فردی و اجتماعی را اصلاح کرده و سامان خواهد بخشید، امری که تاکنون در کشور ما بدان بی توجهی شده است در حالیکه بسیاری از کشورهای پیشرفته مبتنی بر نظرگاه‌های اقتصادی و تربیتی خود برای آن الگویی طراحی نموده و با ابزارهای مختلف در صدد ترویج آن هستند و البته در تمدن ایرانی اسلامی هم شواهد بسیاری می‌توان یافت که دلالت بر جریان عمیقی در تعلیم و تربیت اقتصادی دارد.

نویسندگان

اقتصاد مقاومتی: جایگاه، چیستی و ضرورت

دوشنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۱، ۱۱:۱۰ ب.ظ

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) متذکر شد: با مولد شدن بنگاه‌های اقتصادی و ارزش قائل شدن برای منابع مصرفی می‌توان کالاهای تولید داخل را با ارزش افزوده بالا تحویل داد. با افزایش تولید می‌توان یکی از بال‌های اقتصاد مقاومتی را اجرایی کرد. اقتصاد و تولیدی که به‌صورت صد‌درصد به سایر کشورها وابسته باشد هیچ‌زمان نمی‌تواند در مقابل تحریم و فشارها مقاومت کند.
وی با بیان این‌که همانگونه که مقام معظم رهبری یادآور شدند، خودکفایی در تمام کالاها مدنظر نیست، گفت: در کالاهای استراتژیک و اساسی چون برنج، گندم و... باید خودکفا شد تا این موارد بنای فشار از سوی کشورهای غربی نشود، اما در برخی از کالاها به‌دلیل نداشتن توجیه اقتصادی دلیلی برای خودکفایی وجود ندارد.
طغیانی خاطرنشان کرد: زمانی که به واردات گندم وابسته باشیم، قطعاً از سوی کشورهای متخاصم تحت‌فشار قرار می‌گیریم و اقتصاد ضربه‌پذیر می‌شود اما با تکیه بر توان داخلی و اتخاذ تمهیدات مختلف اقتصاد مقاومتی شکل می‌گیرد مانند بنزین که در مقطعی ایران بشدت به واردات بنزین وابسته بود اما با سهمیه‌بندی بنزین و کنترل مصرف توانستیم پالایشگاه‌های جدید بسازیم و بر ظرفیت پالایشگاه موجود نیز بیفزاییم، این همان اقتصاد مقاومتی است که باید در برابر تهدید‌ها اجرایی کرد.
وی با اشاره به این مطلب که خام‌فروشی نفت و وابستگی به درآمد آن نیز ایران را به سمت اقتصاد تک‌محصولی برده است، تصریح کرد: کشورهای غربی نقاط آسیب‌پذیر اقتصاد را شناسایی می‌کنند و از همان نقطه ما را تحت فشار قرار می‌دهند لذا با افزایش صادرات غیرنفتی می‌توان اهداف آنها را از بین برد.
عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق‌(ع) به دولت پیشنهاد داد تمام نقاط آسیب‌پذیر اقتصاد شناسایی و براساس آن برنامه‌های خاص مدون شود.
وی در ادامه از دولتمردان خواست برای هماهنگ‌سازی تولید و مصرف فرهنگ‌سازی شود. او گفت: با فرهنگ‌سازی در تمام عرصه‌ها چون فرهنگ‌سازی کار، پس‌انداز، سرمایه‌گذاری و... که دولت متولی آن است امکان کنترل مصرف و افزایش تولیدات است.
طغیانی عامل مهم دیگری که در اقتصاد مقاومتی می‌تواند اثرگذار باشد را در فضای کسب و کار دانست و یادآور شد: زمانی که دولت فضای کسب و کار را تنظیم کند و اولویت‌ها مشخص شود سمت و سوی اقتصاد مقاومتی روشن خواهد شد و ادامه تولید سهل‌تر است.
وی اجرای صحیح اصل 44 را هم مهم دانست و یادآور شد: اصل 44 قرار بود تحول بزرگی در عرصه اقتصاد ایجاد کند، از این رو باید دید که چرا اثرگذاری اصل 44 کمرنگ بوده و برای احیای آن انجام چه کارهایی ضروری است.
وی گفت: اگر دولت می‌خواهد اقتصاد و مقاومتی را به صورت علمی پیاده‌سازی کند باید در بخش SWOT (نقاط ضعف، قوت، فرصت و تهدید) کار اساسی انجام دهد. با پوشاندن ضعف‌ها و تقویت نقاط قوت که مربوط به مباحث داخلی است و توجه به فرصت‌ها و تهدیدها که مربوط به مباحث بیرونی است می‌توان اقتصاد مورد نظر مقام معظم رهبری را عملی کرد.
http://www.inn.ir/NSite/FullStory/News/?Serv=7&Id=2221&Rate=0
  • مهدی طغیانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی