تعلیم و تربیت اقتصادی

این وبگاه ترویجی و برای نشر الگوی اسلامی ایرانی فرهنگ سازی و تعلیم و تربیت اقتصادی ایجاد شده است.

تعلیم و تربیت اقتصادی

این وبگاه ترویجی و برای نشر الگوی اسلامی ایرانی فرهنگ سازی و تعلیم و تربیت اقتصادی ایجاد شده است.

تعلیم و تربیت اقتصادی

مقدمه
تعلیم و تربیت همواره فرهنگ‌ساز بوده و بر بینش‌ها، نگرش‌ها و رفتارهای انسان‌ها تاثیرگذاشته است. توجه به تعلیم و تربیت اقتصادی نیز فرهنگ اقتصادی و رفتارهای اقتصادی فردی و اجتماعی را اصلاح کرده و سامان خواهد بخشید، امری که تاکنون در کشور ما بدان بی توجهی شده است در حالیکه بسیاری از کشورهای پیشرفته مبتنی بر نظرگاه‌های اقتصادی و تربیتی خود برای آن الگویی طراحی نموده و با ابزارهای مختلف در صدد ترویج آن هستند و البته در تمدن ایرانی اسلامی هم شواهد بسیاری می‌توان یافت که دلالت بر جریان عمیقی در تعلیم و تربیت اقتصادی دارد.

نویسندگان

۱۱ مطلب در مهر ۱۳۹۱ ثبت شده است

۳۰
مهر

یکی دیگر از تجربیات جهانی در تربیت اقتصادی که بویژه در آمریکا رشد یافته است، طراحی و تدوین استانداردهای مالیه شخصی است. مالیه شخصی عبارتست از اصول و روش‌هایی که افراد برای تحصیل و تدبیر اموال و دارایی‌های خود ار آنها استفاده می‌کنند.

از جمله اهداف استانداردهای تربیتی مالیه شخصی ایجاد این توانمندی در میان متربیان است که»

  • اطلاعات مالی را بیابند، ارزیابی کنند و بکار بندند.
  • اهداف مالی خود را تعیین کنند و برای دستیابی به آنها برنامه‌ریزی نمایند.
  • ظرفیت درآمدزایی خود را توسعه داده و توانایی خود برای پس‌انداز را بهبود بخشند.
  • تعهدات مالی خود را بجا آورند.
  • برای خود ثروتی فراهم آورده و آنرا حفظ نمایند.

  • مهدی طغیانی
۳۰
مهر

مهم‌ترین تجربه تربیت اقتصادی در غرب که بیشترین تأثیر را در شکل‌گیری برنامه‌های تربیت اقتصادی سایر کشورها بر جا گذاشته، تجربه تربیت اقتصادی در ایالات متحده است. چراکه بدلیل نوع ایدئولوژی و نگاه حاکم بر غرب و بویژه جامعه آمریکا همواره توجه به تربیت اقتصادی از جایگاه خاصی برخوردار بوده است. رسالت آموزشی برنامه تربیت اقتصادی در آمریکا را می‌توان پرورش افرادی خلاصه کرد که می‌باید به:

  • تصمیم‌گیرانی شایسته و عاقل در زندگی فردی و جمعی خود،
  • شهروندانی مسؤولیت پذیر،
  • افرادی مولد و بهره‌ور به عنوان نیروی کار،
  • مشارکت کنندگانی مؤثر در اقتصاد داخلی و بین المللی،
  • مصرف‌کنندگانی مطلع و پس انداز کنندگان و سرمایه‌گذارانی آینده‌نگر و حسابگر،
  • و مشوقان و حامیانی برای ایدئولوژی و فرهنگ اقتصادی حاکم تبدیل شوند.

  • مهدی طغیانی
۲۸
مهر

وجود اصل کمیابی سبب می‌شود همة انتخاب‌های ما با هزینه فرصت مواجه باشند. به عبارت دیگر چنانچه هیچ منبع یا کالایی دچار کمیابی نبود و بصورت همزمان می‌شد به تمام آنچه می‌خواهیم برسیم و یا هر انتخابی مستلزم از دست دادنی نبود!، هزینه فرصتی هم بوجود نمی‌آمد. هزینه فرصت، ارزش بهترین انتخاب جایگزین از دست رفته ماست.

مثلا چنانچه زمینی را به کشت گندم اختصاص دهیم، هزینه فرصت این انتخاب ارزش برنج یا پنبه یا سبزیجات و... است(البته بهترین اینها) که می‌توانست در این زمین کشت گردد. برای فهم عمیق‌تر هزینه فرصت باید آنرا بصورت مقایسه‌ای در نظر گرفت. برای مثال چنانچه دو کشاورز اقدام به کشت گندم در زمین‌های خود کرده باشند ولی مرغوبیت زمین یکی از آنها بیش از دیگری بوده تا جایی که می‌توانست در آن محصول گرانقیمت‌تری را بکارد در اینصورت هزینة فرصت او بیش از دیگری خواهد بود. بنابر این می‌توان گفت هزینه فرصت بین افراد مختلف اگرچه ممکن است انتخاب های مشابهی بکنند برابر نیست.

مثال دیگر: همیشه در کلاس‌های تحصیلات تکمیلی دانشجویانی وجود دارند که متاهلند و علیرغم مشکلات خانواده و احیانا شغلی خود به تحصیل نیز می‌پردازند، برای اینگونه افراد تحصیل و شرکت در کلاس‌های درس با دیگرانی که چنین وضعیتی ندارند قطعا برابر نیست.

مثال دیگر: شهرداری یک شهر بزرگ مبلغ معینی مازاد بودجه دارد که می‌تواند آنرا یا برای اصلاح هندسی یک تقاطع پر ترافیک، یا احداث پل عابر پیاده در مکانی خطرناک از یک بزرگراه و یا تعمیر و تغییر تزئینات ساختمان مرکزی شهرداری هزینه کند. انتخاب هر یک از گزینه‌های فوق به منزلة از دست رفتن دیگران است و هزینه فرصت این انتخاب بهترین انتخاب از دست رفته، لذا اگر شهردار گزینه سوم را انتخاب کند هزینه‌ای معادل کل وقت و عمر و سوخت و... تلف شده از اهالی شهر در تقاطع اول و تلفات انسانی عبور از عرض بزرگراه و... در گزینه دوم می‌باشد. اینجاست که هزینه فرصت ضرورت انجام یک انتخاب آگاهانه را بیش از پیش گوشزد می‌کند.

مفهوم هزینه فرصت از کودکی در قالب مثال‌هایی ساده به کودکان آموزش داده می‌شود تا انتخاب‌های آگاهانه‌ای انجام دهند.

  • مهدی طغیانی
۲۸
مهر

کمیابی یکی از مفاهیم اصلی اقتصاد است که حتی در تعریف علم اقتصاد جایگاه ویژه‌ای دارد. لذا امروزه کمیابی به همراه انتخاب در برنامه‌ةای تعلیم و تربیت اقتصادی بسیار مورد تأکید است. کمیابی یک اصل فلسفی است بدین معنا که امکان برآوردن همزمان همه نیازها و خواسته‌های فردی و جمعی با امکانات و منابع و داشته‌های کنونی وجود ندارد. برای مثال امکانپذیر نیست که منبعی مانند قطعه زمین معینی را بصورت همزمان هم برای کشت گندم و هم برای کشت برنج مورد استفاده قرار داد. یا اینکه اگر زمان مشخصی را به تماشای یک فیلم اختصاص دادیم، در آن زمان گزینه های دیگری مانند شرکت در کلاس زبان یا مطالعه و... را از دست داده‌ایم.

کمیابی سبب می‌شود در انتخاب‌های اقتصادی مجبور به بده بستان(ترجمه لفظ trade off است) گردیم یعنی هر انتخابی مستلزم از دست دادنی است! تصویر زیر اگرچه یک نقاشی کودکانه است ولی این مفهوم را بخوبی نشان می‌دهد.

بررسی برنامه های تعلیم و تربیت اقتصادی نشان می‌دهد یکی از نخستین مفاهیمی که با هدف ایجاد یک تفکر نظام‌مند اقتصادی در کودکان به آنها با مثال‌های مختلف آموزش داده‌ می‌شود، مفهوم کمیابی و بده بستان است.

  • مهدی طغیانی
۲۸
مهر
گره یکی از برنامه‌های نسبتا خوبی بود که از شبکه سه سیما پخش می‌شد و به مسائل مختلف اجتماعی می‌پرداخت. دکتر پیغامی مهمان یکی از قسمت‌های آن بود و به موضوع سبک زندگی پرداخت. ایشان تربیت اقتصادی را شکل‌دهندة سبک زندگی دانسته و بر لزوم آن تاکید می‌کنند.
در ادامه به مشروح گفتگوهای این برنامه می‌پردازیم که حاوی نکات بسیار جالب توجهی است.

فیلم این گفتگو را می‌توان در سایت راسخون تماشا کرد. متن گفتگو را هم در ادامه مطلب بخوانید.
  • مهدی طغیانی
۲۸
مهر

یکی از موضوعاتی که در مقالات پژوهشی مربوط به تربیت اقتصادی بیشتر بدان پرداخته شده است پیگیری انتقال برخی مفاهیم اقتصادی در خلال مباحث کتاب‌های درسی است. برای مثال مقالة دکتر حسن بشیر با عنوان «بازنمایی مفاهیم کار و همت در کتاب‌های درسی ایران» که در فصلنامة مطالعات فرهنگ و ارتباطات به چاپ رسیده است، با روش تحلیل محتوا به دو مفهوم کار و همت پرداخته است.

  • مهدی طغیانی
۲۸
مهر

در زمینه تربیت اقتصادی مقالات اندک پژوهشی به زبان فارسی وجود دارد. یکی از اولین مقالاتی که در این زمینه به رشته تحریر درآمده است توسط دکتر پیغامی اقتصاددان و دکتر تورانی متخصص تعلیم و تربیت بوده است. این مقاله با عنوان «نقش برنامه درسی اقتصاد در برنامه تعلیم و تربیت رسمی و عمومی دنیا، ارائه یک برنامه عمل برای یک برنامه درسی مغفول» نگاهی به ماهیت، ضرورت و اهمیت این موضوع در نظام آموزشی رسمی می‌پردازد و در فصلنامه علمی پژوهشی نوآوری‌های آموزشی به چاپ رسیده است.

دسترسی به متن کامل این مقاله در آدرس زیر امکانپذیر است:

http://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/66313903702.pdf


  • مهدی طغیانی
۲۸
مهر

یکی از حوزه‌های مباحث تربیت اقتصادی ارزیابی نظام آموزشی رسمی در زمینة انتقال مفاهیم مرتبط با این موضوع است. اخیرا مقاله ای پژوهشی منتشر شده است که ضمن مروری مختصر بر تجربیات جهانی در آموزش اقتصاد به ارزیابی پیام‌ها و مفاهیم اقتصادی کتابهای درسی دوره ابتدایی با روش تحلیل محتوا پرداخته است.

  • مهدی طغیانی
۲۸
مهر

اخیرا استاد محترم جناب دکتر پیغامی گفتگویی در مورد نقش خانواده در اقتصاد مقاومتی داشته‌اند که چون بیشتر به موضوعات مرتبط با نقش تربیت اقتصادی در خانواده و تأثیر آن بر مقاوم شدن اقتصاد پرداخته بودند مناسب دیده شد در اینجا نقل گردد:

«...اقتصاد مقاومتی اقتصادی مقاوم است و تعریف تئوریک و آکادمیک پیچیده ای ندارد. صفتی است که ما به اقتصاد چسبانده ایم و از آن یکسری معانی را دنبال می کنیم. این نوع اقتصاد در برابر نوسانات و خطرات پیش رو مقاومت می کند. وی ادامه داد: این نوع اقتصاد برای رسیدن به پیشرفت و رشد، امکان پایداری و استقامت دارد. اقتصادی که پویایی زیادی دارد و عملاً افراد متوجه آن نمی شوند و در واقع پیشگیری می کند تا درمان.

اقتصاد مقاومتی صرفاً نباید در مقطع تحریم مطرح شود

اقتصاد مقاومتی صرفاً نباید در مقطع تحریم مطرح شود، اقتصاد مقاومتی پروژه ای است که برای مقاوم سازی اقتصاد ایران و برای رشد و پیشرفت بیشتر آن، از قبل مطرح بوده و مطلبی نیست که صرفاً در مقابل تحریم دشمن و یا برای تخریب دشمن مطرح شده باشد. اتومبیلی که با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت حرکت می کند، اگر بخواهد این سرعت را به ۵۰۰ افزایش دهد باید خیلی مقاوم باشد وگرنه در سرعت های بالا پیچ و مهره های آن باز می شود.

اقتصاد ایران در حال جهش است، لذا برای یک پیشرفت بزرگ باید عرصه های مختلف خود را مقاوم سازی کند؛ اما تحریک های مختلفی که به اقتصاد وارد می شود در فضای اقتصاد سیاسی بین الملل به صورت تحریم خودش را نشان می دهد. تقریباً تمام کشورهای جهان از ابزار تحریم علیه هم استفاده می کنند؛ .به عنوان مثال اندونزی علیه آمریکا اقدام به تحریم چوب کرده است یا یکی علیه دیگری تحریم تکنولوژی، می کند.

  • مهدی طغیانی
۲۸
مهر
سال گذشته همزمان با طراحی محتوای تربیت اقتصادی و در حالیکه برای اجرایی ساختن آن در بدنه هنری کشور بدنبال سرپل هایی بودیم حدود اواخر اسفند ماه(یکشنبه 21 اسفند) به سرای اهل قلم دعوت شدیم تا موضوع را با برخی از هنرمندان و اهل قلم مطرح کنیم. البته جمع کوچکی بود ولی بحث داغی درگرفت. در ادامه بخشی از مباحث مطرح شده که توسط خبرگزاری قرآنی ایکنا انعکاس یافته است ارائه می‌شود:
«....در ابتدای این نشست مهدی طغیانی مدیر تدوین طرح تربیت اقتصاد اسلامی کودک و نوجوان در سخنانی با اشاره به اینکه کار روی این طرح براساس احساس نیازی که در تعارض میان شیوه‌های سنتی اقتصادی و نظام مدرن اقتصاد جهانی به انجام رسید، گفت: از دیدگاه یک کارشناس اقتصادی مشکلات جامعه از جنبه اقتصادی در دسته‌های گوناگونی تقسیم می‌شود که اگر بر این مشکلات غلبه پیدا کنیم مشکلات اجتماعی به شکل زیربنایی حل خواهد شد.

 وی ادامه داد: مهمترین این مشکلات بحث تحول فرهنگی جامعه است که از بعد اقتصادی باید تحول فکری و فرهنگی در جامعه صورت گیرد که متأسفانه در شرایط کنونی جامعه ایرانی دچار این تحول نشده است و استراتژیک‌ترین مقطع برای ایجاد این تحول دوران کودکی است.

 طغیانی بروز خیلی از مشکلات امروز اقتصادی را نشأت گرفته از این دانست که کودکان و نوجوانان تحت آموزش مؤثر و مفید قرار نگرفتند و گفت: از آنجا که خیلی از عملکردهای ما در جامعه جنبه اقتصادی دارد لذا آموزش صحیح و اصولی علم اقتصاد از مبتدی‌ترین مسائل آن تا پیشرفته‌ترین آنها از همان دوران کودکی و نوجوانی تأثیر بسزایی دارد.

  • مهدی طغیانی