تعلیم و تربیت اقتصادی

این وبگاه ترویجی و برای نشر الگوی اسلامی ایرانی فرهنگ سازی و تعلیم و تربیت اقتصادی ایجاد شده است.

تعلیم و تربیت اقتصادی

این وبگاه ترویجی و برای نشر الگوی اسلامی ایرانی فرهنگ سازی و تعلیم و تربیت اقتصادی ایجاد شده است.

تعلیم و تربیت اقتصادی

مقدمه
تعلیم و تربیت همواره فرهنگ‌ساز بوده و بر بینش‌ها، نگرش‌ها و رفتارهای انسان‌ها تاثیرگذاشته است. توجه به تعلیم و تربیت اقتصادی نیز فرهنگ اقتصادی و رفتارهای اقتصادی فردی و اجتماعی را اصلاح کرده و سامان خواهد بخشید، امری که تاکنون در کشور ما بدان بی توجهی شده است در حالیکه بسیاری از کشورهای پیشرفته مبتنی بر نظرگاه‌های اقتصادی و تربیتی خود برای آن الگویی طراحی نموده و با ابزارهای مختلف در صدد ترویج آن هستند و البته در تمدن ایرانی اسلامی هم شواهد بسیاری می‌توان یافت که دلالت بر جریان عمیقی در تعلیم و تربیت اقتصادی دارد.

نویسندگان

طرح موضوع تربیت اقتصادی در سرای اهل قلم

جمعه, ۲۸ مهر ۱۳۹۱، ۱۲:۳۹ ق.ظ

 مدیر تدوین طرح تربیت اقتصاد اسلامی کودک و نوجوان با اشاره به بحران موجود در بازار کار گفت: بسیاری از فرزندان ما زمانی که در دوران نوجوانی و جوانی وارد بازار کار می‌شوند کارآفرین نیستند و تبدیل به نیروهای منفعل کاری و به اصطلاح پشت میز نشین می‌شوند و هر چه دولت نیز در راستای کارآفرینی هزینه کند و به طور مثال وام کسب و کار به آن تخصیص دهد، از آنجا که این عنصر کارآفرینی وجود ندارد، لذا این هزینه‌ها در مصارف دیگری همچون کسب و کار کاذب مصرف می‌شود.

 وی به انتخاب و تصمیم‌گیری به عنوان مهمترین مبحث پرداخته شده در این طرح اشاره کرد و گفت: محتوای این طرح که ما در مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق(ع) مشغول تدوین و اجرایی شدن آن هستیم براساس فرهنگ بومی ایرانی و با توجه به باورهای دینی و اعتقادی گردآوری می‌شود اما در مورد جنبه‌های ساختاری آن ما در تمام رفرنس‌ها و مراجع علم اقتصادی اروپا و جامعه غرب نیز تحقیق و پژوهش کردیم و برطبق این روایات مشهور از معصوم(ع) که ببینیم چه چیزی گفته می‌شود و نه اینکه چه کسی آن را می‌گوید مبنای کار ما این بود که از تجارب ارزنده اقتصاددانان اروپایی و آمریکایی نیز در تدوین این طرح استفاده کنیم چرا که در بسیاری موارد تجربیات آنها نتیجه‌بخش است و موجب می‌شود که ما راه آزموده شده آنها را دومرتبه تکرار نکنیم.

 طغیانی گفت: در روند تولید کالا یک مرحله وجود دارد و آن این است که تا کالای تولید شده حداقل‌های کیفی یک محصول را دریافت نکرده باشد به تولید انبوه نرسیده و روانه بازار نمی‌شود، ما در مورد کودکان و نوجوانان نیز در این طرح چنین مسأله‌ای را مدنظر قرار داده‌ایم و آن اینکه کودکان و نوجوانان تا به یک حداقل کیفی از نظر مسائل اقتصادی و حل مشکلات مربوط به خود نرسیده باشند، نمی‌توانند به جامعه وارد و به فعالیت اقتصادی بپردازند.

 وی گفت: براساس یک مقاله علمی که برای اجرای این طرح به انجام رسیده است، شرایط درک اقتصادی کودک و نوجوان به تفکیک سنی به این ترتیب طبقه‌بندی شده است که تا قبل از کلاس چهارم او باید به مفهوم قیمت‌ها و نقش آنها در اقتصاد آگاهی کامل پیدا کند و از کلاس چهارم تا هشتم مهارت‌های لازم برای اداره اقتصادی خود در جامعه را پیدا کند و از این مقطع تا اخذ مدرک دیپلم در رقابت با بازار بتواند به اهداف کلی خود رسیده و با توجه به استانداردها در صورت علاقه‌مندی وارد فضای تولید شود.

 طغیانی ادامه داد: در نگاه اسلامی جاری در این طرح مبنای فعالیت اقتصادی برای کودکان و نوجوان به جهت آمادگی آنها برای ورود به جامعه برپایه فرهنگ‌سازی بنا نهاده شده است و با نگاه دینی و بومی که به مسأله داشتیم این موضوع را تبیین کرده‌ایم که بچه‌ها باید چه چیز یاد بگیرند که به جرأت می‌توانم بگویم این طرح به لحاظ علمی از چنان غنای علمی و فنی برخوردار است که در میان کشورهای منطقه و سایر کشورهای اسلامی بی‌نظیر است.

 وی گفت: علاوه بر بهره‌گیری از تجارب موفق غرب که بیشتر در بعد ساختاری اجرای این طرح به آن پرداخته شده است ما به سابقه تربیت اقتصادی در اسلام نیز برای تولید محتوا توجه ویژه کرده‌ایم که ابعاد اقتصاد اسلامی را در چند زمینه مورد بحث و بررسی قرار دادیم که براین اساس تربیت اقتصادی به بخش‌های گوناگون تقسیم شده است که نخستین آن دیدگاه فلاسفه و حکماست که نمونه شاخص آن کتاب «تدبیر منزل» ابن‌سینا و یا کتاب «سیاسة‌المدینه» ابونصرفارابی است.

 مدیر تدوین طرح تربیت اقتصادی کودک و نوجوان افزود: کتاب‌های «کیمیای سعادت» امام محمدغزالی و «راه روشن» ملاحسن فیض که دیدگاه شیعی به تربیت اقتصادی دارد، از جمله کتاب‌های بررسی شده در این بخش است و در بخش دوم نیز به سیره فقها و اخلاقیون استناد کرده‌ایم که کتاب «مرصادالعباد» نمونه شاخص آن است که همچون قابوسنامه به شیوه داستانگویی و اندرزنامه مواردی را در مورد تربیت اقتصادی ذکر کرده است.

 وی به کتاب‌های دیگری همچون «تدبیر‌المعیشه» در طرح مباحث این الگو اشاره کرد و گفت: از تجارب علمی و تحقیقاتی اقتصاددان‌های معاصر نیز استفاده کردیم و خوشبختانه باید بگویم این طرح به آموزش و پرورش و صدا وسیما به عنوان یک پیش‌نویس پیشنهاد شده است که مورد استقبال قرار گرفت.

 طغیانی در پایان با تأکید بر اینکه تدوین و اجرای این طرح به عنوان یک نیاز در زمینه تربیت اقتصادی کودک و نوجوان براساس مبانی اسلامی و اعتقادی لازم و ضروری است گفت: کارشناسان تدوین این طرح، سند ملی آموزش و پرورش را مورد بررسی قرار داده‌اند و با مراجعه به بندهای تربیت اقتصادی دانش‌آموزان در آن متوجه شدند که این بندها هیچ ملاک و سند کارشناسی شده‌ای ندارد و لذا اصلاح این موارد و مواردی نظیر آن براساس این طرح اجتناب‌ناپذیر است.


  • مهدی طغیانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی